KROPLÓWKI DLA SPORTOWCÓW - niezbędne wsparcie przy treningu!

Jak trening wpływa na organizm?

Nie jest tajemnicą, że aktywność ruchowa jest niezbędnym elementem w życiu każdego człowieka do tego, aby zachować zdrowie, sprawność i kondycję. Jest niezmiernie istotna w profilaktyce i leczeniu wielu chorób, takich jak: nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca czy udar mózgu. Jest też ważnym czynnikiem w prewencji schorzeń takich jak: osteoporoza, cukrzyca, chroniczne zaparcia, nadwaga i otyłość oraz choroby nowotworowe. Jednak ruch wpływa nie tylko na ciało, ale także na umysł.

Podnosi stężenie endorfin w ustroju, co bezpośrednio przekłada się na lepszy nastrój jaki jest odczuwany po wysiłku. Aktywność fizyczna pomaga rozładować napięcie psychiczne, dzięki czemu jest uznawana jako skuteczny środek w walce ze stresem oraz zaburzeniami snu.

Regularny trening o odpowiednio dobranej intensywności i obciążeniu przyczynia się do wzrostu siły i masy mięśniowej. Mięśnie są bardziej wytrzymałe i zdolne do dłuższego wysiłku. Skraca się czas potrzebny na odpoczynek, a wzrasta ich odporność na zmęczenie. Wzmocnienie mięśni, wynikające z odpowiednio dobranych ćwiczeń, pomaga także w terapii zespołów bólowych, np. wynikających z dysfunkcji w obrębie kręgosłupa. Ruch wpływa także na wzrost elastyczności mięśni i ścięgien oraz wzmacnia więzadła, dzięki czemu są odporniejsze na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Poprawia się także koordynacja nerwowo-mięśniowa.

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla zachowania zdrowych i mocnych kości. Jest jednym z podstawowych elementów wchodzących w skład profilaktyki osteoporozy. Obciążanie szkieletu w czasie ruchu powoduje pobudzenie procesów kościotwórczych, które przyczyniają się do utrzymania odpowiedniej gęstości i mineralizacji kości. Stają się one mocniejsze i bardziej odporne na złamania czy pęknięcia. Ruch pozwala także na zachowanie prawidłowej ruchomości w stawach, co jest niezwykle istotne dla osób w wieku podeszłym oraz pacjentów po unieruchomieniu kończyny (np. w gipsie po złamaniu). 

Wysiłek fizyczny ma również bardzo istotny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Pod wpływem regularnego treningu zwiększa się objętość wyrzutowa serca i zmniejsza się tętno spoczynkowe. Jamy serca ulegają powiększeniu, a sam mięsień pracuje wydolniej i przy mniejszym zużyciu tlenu. Ponadto, aktywność fizyczna pomaga obniżyć stężenie cholesterolu LDL i zwiększyć ilość cholesterolu HDL, co przeciwdziała rozwojowi choroby wieńcowej. Porównując ciśnienie tętnicze osoby wytrenowanej z osobą niećwiczącą w trakcie wysiłku, to sportowiec będzie mieć znacząco niższe wartości zarówno ciśnienia skurczowego, jak i rozkurczowego. Regularna aktywność fizyczna należy więc, jak wcześniej wspomniano, do działań profilaktycznych nadciśnienia tętniczego.

Co więcej, pod wpływem regularnego wysiłku, dochodzi do wzmocnienia mięśni oddechowych, co bezpośrednio wpływa na ruchomość klatki piersiowej, a tym samym na zwiększenie pojemności życiowej płuc. Aktywują się „nieczynne” pęcherzyki płucne, wzrasta pojemność życiowa i objętość oddechowa płuc, dzięki czemu więcej tlenu dociera do organizmu. Przekłada się to bezpośrednio na wydolność oraz zmniejszenie objawów zmęczenia i duszności podczas długotrwałego i ciężkiego wysiłku.


Czym jest przetrenowanie i jakie są jego skutki?

Przetrenowanie to stan spowodowany zbyt dużym obciążeniem organizmu wysiłkiem, który jest wynikiem zaburzenia równowagi pomiędzy intensywnością treningu a czasem potrzebnym na regenerację. Innymi słowy- jeśli ćwiczenia trwają długo i mają dużą intensywność, a odpoczynek po treningu jest zbyt krótki, może powstać tzw. zespół przetrenowania. Charakteryzuje się on obniżeniem wydolności i spadkiem sprawności fizycznej sportowca, a odzyskanie wcześniejszej formy zajmuje zwykle kilka tygodni, a nawet miesięcy.

W wyniku przetrenowania dochodzi do spadku masy mięśniowej, zaburzeń koordynacji oraz obniżenia zdolności treningowych. Wydłuża się za to czas potrzebny do regeneracji po treningu. Objawem przetrenowania jest znaczne osłabienie odporności i wzrost podatności na infekcje (zwłaszcza górnych dróg oddechowych) oraz zaburzenia w procesie gojenia się ran. Często stwierdza się również: bóle mięśniowo-stawowe, uczucie ogólnego wyczerpania, duszności, zaburzenia hormonalne, dolegliwości żołądkowo-jelitowe, bóle głowy, spadek libido oraz zatrzymanie miesiączki u kobiet. Jednocześnie mogą pojawić się zaburzenia sfery psychicznej, takie jak: stany depresyjne, apatia, zaburzenia snu i łaknienia, problemy z koncentracją i pamięcią, labilność emocjonalna, większa podatność na stres.     

Przetrenowanie może doprowadzić nie tylko do znacznego spadku formy i możliwości trenującego, ale także do zwiększenia podatności na urazy. Mogą więc pojawić się nowe kontuzje, jak i „odezwać się” dawne uszkodzenia. Rośnie również ryzyko powstawania złamań przeciążeniowych oraz uszkodzenia ścięgien i więzadeł.


Czy napoje izotoniczne wystarczą podczas treningów?

Napoje izotoniczne są pomocne w czasie długotrwałego treningu i często stosuje się je zamiast wody. Są to napoje, które mają taką samą osmolalność jak płyny ustrojowe w ludzkim organizmie. Wzbogacone są o elektrolity (głównie sód, potas, wapń i magnez), węglowodany i czasem również witaminy. Mają one za zadanie szybko nawodnić organizm podczas treningu, dostarczyć energii i uzupełnić niedobory pierwiastków utraconych wraz z potem. Izotoniki są przydatne w prewencji odwodnienia podczas długotrwałego i ciężkiego wysiłku, takiego jak np. maraton.

Są jednak pewne grupy osób, którym przyjmowanie samych napojów izotonicznych nie wystarczy, lub jest wręcz przeciwwskazane. Będą to osoby m.in. cierpiące na schorzenia przewodu pokarmowego, które skutkują zaburzeniami wchłaniania. Ta grupa pacjentów ma znacznie obniżone zdolności przyswajania składników odżywczych dostarczanych do organizmu wraz z pokarmem i płynami, przez co próby uzupełniania niedoborów za pomocą izotoników będą w dużej mierze zakończone fiaskiem.

Ze względu na zawartość węglowodanów w napoju, izotoników nie powinni stosować również cukrzycy oraz osoby walczące z otyłością i nadwagą. Osoby uprawiające aktywność o umiarkowanej intensywności, trwającą nie dłużej niż godzinę, powinny do nawadniania używać wody, nie napojów izotonicznych. Jest to podyktowane tym, że mogą one doprowadzić do powstawania dodatniego bilansu energetycznego, co z kolei przyczynia się do niepowodzeń w procesie utraty wagi, a nawet może skutkować jej zwiększeniem.

Warto również wiedzieć, że spora część napojów izotonicznych dostępnych w sklepach zawiera dużo niepotrzebnych, dodatkowych substancji, takich jak np. sztuczne barwniki i wzmacniacze smaku. Z tego względu warto przygotowywać izotoniki samodzielnie, aby mieć pewność, że są one w 100% naturalne i zdrowe.

 

Czy kroplówki są pomocne w treningu?

Niedobory składników odżywczych, utraconych na skutek długotrwałego wysiłku, mogą skutkować spadkiem odporności organizmu i większą szansą na wystąpienie zespołu przetrenowania. Aby temu zapobiec, należy właściwie i efektywnie uzupełniać powstałe deficyty, tak by organizm mógł się szybciej regenerować i prawidłowo funkcjonować. Jednak, jak wspomniano powyżej, pewne grupy osób nie powinny stosować napojów izotonicznych jako jedynego źródła uzupełniania składników mineralnych. Może się to bowiem okazać niewystarczające, a czasem wręcz szkodliwe.

Nie od dziś wiadomo, że substancje odżywcze przyjmowane doustnie w postaci płynów czy suplementów wchłaniają się stosunkowo gorzej niż witaminy i minerały podane w formie dożylnej. Wlewy kroplowe zapewniają maksymalną przyswajalność właśnie dlatego, że trafiają bezpośrednio do krwiobiegu, pomijając cały przewód pokarmowy. Składniki kroplówki nie podlegają więc procesom trawienia, a ich przyswajalność jest niezależna od schorzeń i dysfunkcji układu pokarmowego, które coraz częściej są diagnozowane w różnych grupach wiekowych, a nawet u osób prowadzących zdrowy tryb życia. 

W klinice Vitalea skład kroplówki jest zawsze ustalany indywidualnie na konsultacji lekarskiej. Najważniejszy jest właściwy dobór składników, dostosowanie go do potrzeb Pacjenta, jego stanu zdrowia i samopoczucia. Wlewy kroplowe pozwalają więc na kontrolę i wybór substancji w nich zawartych i eliminację tych, które w danym przypadku mogą być szkodliwe. Kroplówki nie zawierają żadnych barwników ani innych zbędnych dodatków, dzięki czemu Pacjent otrzymuje tylko to, co jest mu absolutnie niezbędne.


Jakie kroplówki polecane są dla sportowców?

Kroplówka z glutationem

Glutation to tripeptyd zbudowany z reszt aminokwasowych kwasu glutaminowego, glicyny i cysteiny. Ma silne właściwości antyoksydacyjne- chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. W czasie intensywnego wysiłku fizycznego zwiększa się produkcja reaktywnych form tlenu, które mogą doprowadzić do powstania stresu oksydacyjnego. Jest on przyczyną rozwoju reakcji zapalnej oraz uszkodzeń komórek. Glutation, jako przeciwutleniacz, potrafi zapobiec zniszczeniom powodowanym przez wolne rodniki, tym samym przeciwdziałając powstawaniu negatywnych skutków przetrenowania. Ponadto umożliwia szybszą regenerację po intensywnym wysiłku oraz ogranicza zmęczenie mięśni.

W czasie nasilonego wysiłku poziom glutationu znacznie spada. Jest to jedna z przyczyn zwiększonej podatności na kontuzje oraz dużego spadku odporności po ciężkich i długotrwałych treningach. Glutation jest bowiem niezbędny do prawidłowego działania układu immunologicznego. Co więcej, pełni kluczową rolę w produkcji białek, a także ma wpływ na aktywność hormonów anabolicznych (w tym testosteronu). Jest też niezbędny w procesie miogenezy, czyli tworzenia i regeneracji tkanki mięśniowej. Właśnie dlatego glutation jest niezwykle popularny wśród osób pragnących zbudować masę mięśniową.

Dowiedz się więcej: Rola glutationu w aktywności fizycznej


Kroplówka z ornityną

Ornityna jest jednym z najpopularniejszych aminokwasów stosowanych przez sportowców. Jej najważniejszym zadaniem jest udział w usuwaniu z organizmu nadmiernych ilości amoniaku, który powstaje jako efekt uboczny diety wysokobiałkowej, tak popularnej wśród osób trenujących. Proces eliminacji amoniaku ma bezpośrednie przełożenie na szybkość regeneracji potreningowej oraz redukcję zmęczenia po wysiłku. Co więcej, ornityna bierze udział w produkcji hormonu wzrostu, co sprawia, że jest niezbędna w procesie budowania masy mięśniowej. Przyczynia się także do redukcji stresu, poprawia jakość snu, podnosi odporność i eliminuje zmęczenie, dzięki czemu znacząco przyspiesza regenerację organizmu po ciężkim treningu. Dzięki temu wzrasta wydolność organizmu, co przekłada się na poprawę osiągnięć sportowych.

Dowiedz się więcej: Dlaczego sportowcy korzystają z kroplówek z ornityną?

 

Kroplówka z kwasem alfa-liponowym (ALA)

Kwas ALA to doskonały antyoksydant, chroniący komórki przed skutkami stresu oksydacyjnego. Ponadto regeneruje i przedłuża działanie innych przeciwutleniaczy, takich jak np. witamina C czy glutationu. Bierze udział w produkcji ATP, czyli energii. Przyspiesza proces przekształcania glukozy do glikogenu- polisacharydu będącego podstawowym „paliwem” dla mięśni. Ponadto kwas alfa-liponowy przyspiesza metabolizm węglowodanów, ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej oraz sprzyja budowaniu masy mięśniowej. Wykazuje również silne działanie neuroregeneracyjne, poprawiając funkcjonowanie układu nerwowego i tym samym koordynację nerwowo-mięśniową.

Dowiedz się więcej: Kwas Alfa-liponowy jako niezbędny składnik u sportowców

 

Kroplówka z witaminą C

Witamina C ma nieoceniony wpływ na zdrowie i sprawność sportowców, głównie za sprawą jej udziału w procesie produkcji kolagenu. Jest on głównym białkiem strukturalnym organizmu, warunkującym wytrzymałość i funkcjonowanie tkanki łącznej. Witamina C wpływa więc bezpośrednio na zdrowie stawów, kości i chrząstek, które odpowiadają za prawidłową ruchomość. Wysoka zawartość kolagenu pomaga także zachować odpowiednią elastyczność i sprężystość struktur okołostawowych, dzięki czemu są one bardziej elastyczne i odporne na kontuzje. Witamina C to również silny antyoksydant. Działa ochronnie na komórki, niwelując skutki stresu oksydacyjnego indukowanego intensywnym wysiłkiem fizycznym. Dzięki temu przyczynia się do podniesienia zdolności naprawczych organizmu, przyspieszając regenerację potreningową. Ponadto usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego, poprawia wchłanianie żelaza i przyspiesza procesy gojenia się ran.

 

Kroplówka z koenzymem Q10

Podstawowym zadaniem koenzymu Q10 w organizmie jest uczestnictwo przy produkcji energii w mitochondriach. Bierze udział w procesach regeneracyjnych i naprawczych, a także wykazuje działanie antyoksydacyjne. Przyczynia się do ograniczenia powstających mikrouszkodzeń tkanki mięśniowej, a także skraca czas potrzebny na odpoczynek po intensywnym wysiłku. Zbyt niskie stężenie koenzymu Q10 w organizmie powoduje zaburzenia w pracy serca, obniżenie jego wydolności, a tym samym spadek kondycji fizycznej. Na niedobory tego związku narażone są m.in. osoby pracujące fizycznie lub intensywnie uprawiające sport, dlatego systematyczne uzupełnianie niedoborów koenzymu jest bardzo istotne dla zachowania formy. Regularnie przyjmowany koenzym Q10 wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej oraz podnosi wydolność organizmu. Działa także ochronnie na serce i naczynia krwionośne, dzięki czemu wszystkie tkanki i narządy(w tym również mięśnie) są lepiej natlenione i odżywione, a tym samym sprawniejsze i zdolne do wydłużonej pracy.

Dowiedz się więcej: Znaczenie koenzymu q10 dla organizmu człowieka

 

Kroplówka z magnezem

Magnez jest niezbędnym składnikiem dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organizmu sportowca. Jest jednym z elementów utrzymujących równowagę elektrolitową w organizmie, jednak w czasie treningu duże jego ilości wydzielane są wraz z potem. Dlatego też dzienne zapotrzebowanie na magnez jest dużo wyższe u sportowców w porównaniu z osobami niećwiczącymi. Magnez pomaga zapobiec odwodnieniu, wpływa na zachowanie odpowiedniej kurczliwości mięśni szkieletowych oraz warunkuje prawidłową pracę serca. Właściwa suplementacja magnezu pomaga zapobiec bolesnym skurczom mięśni i osłabieniu ich wytrzymałości. Ponadto przyczynia się do zachowania prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz obniża napięcie psychofizyczne. Magnez ma również wpływ na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej ustroju, która często ulega zaburzeniom pod wpływem intensywnego wysiłku, dzięki czemu skraca czas potrzebny na regenerację po treningu.

Dowiedz się więcej: Kroplówki z magnezem w Vitalea

Ulubione ()