CELLULIT - profilaktyka, czy można mu zapobiec?

Cellulit, inaczej lipodystrofia, należy do najczęstszych problemów estetycznych, z jakim zmaga się blisko 98% kobiet na całym świecie. W wielu przypadkach cellulitu można uniknąć, opóźnić jego wystąpienie lub zminimalizować zmiany już widoczne na skórze. Jest to spowodowane faktem, iż za główną przyczynę jego powstawania uznaje się niezdrowy styl życia.  

Sprawdź nasze Sposoby na Cellulit

Cellulit - jakie są jego czynniki ryzyka?

Czynniki ryzyka wystąpienia cellulitu dzieli się na wewnętrzne i zewnętrzne. Do pierwszej grupy zalicza się przede wszystkim: predyspozycje genetyczne, zaburzenia hormonalne i choroby sercowo-naczyniowe. Z kolei do czynników zewnętrznych ryzyka cellulitu należą:

  • Niewłaściwa dieta,
  • Używki,
  • Niedostateczny poziom aktywności fizycznej,
  • Brak lub niewłaściwa pielęgnacja ciała,
  • Zbyt obcisły ubiór oraz noszenie obuwia na wysokim obcasie,
  • Narażenie na duży i przewlekły stres,
  • Zaburzenia emocjonalne, depresja,
  • Nadmierne rozgrzewanie ciała- opalanie się, korzystanie z gorących kąpieli, solarium lub sauny.

Czynniki zewnętrzne które powodują cellulit są w pełni modyfikowalne, co znaczy, że mamy na nie wpływ. Zmieniając swoje nawyki i styl życia możemy nie tylko zapobiec pojawieniu się cellulitu, ale także zwalczyć już istniejące zmiany. O profilaktykę w szczególności powinny dbać osoby, które mają predyspozycje genetyczne do wystąpienia lipodystrofii. Cellulit może być związany z rozwojem żylaków, zatorów i zakrzepicy żylnej, dlatego też profilaktyka jego powstawania jest bardzo istotna zarówno ze względów estetycznych, jak i zdrowotnych. Warto również wiedzieć, że zaawansowane stadia choroby są trudne do leczenia i często niemożliwe do całkowitego usunięcia, co dodatkowo przemawia za koniecznością wprowadzenia działań zapobiegawczych odpowiednio wcześniej.

 Przeczytaj także: Cellulit- rodzaje, stopnie, przyczyny powstawania

Profilaktyka cellulitu - dieta

Prawidłowa dieta jest niezbędnym elementem profilaktyki i leczenia cellulitu. Przede wszystkim należy zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej, zawierającej sztuczne barwniki i konserwanty, a także z produktów zawierających dużą ilość soli. Sól powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, co przyczynia się do powstawania obrzęków. Ograniczyć należy również ilość spożywanych cukrów prostych zawartych m.in. w słodyczach, słodzonych napojach, owocach i sokach owocowych oraz miodzie. Produkty z białej mąki należy zastąpić pełnoziarnistymi, czarną herbatę herbatkami owocowymi lub naparami ziołowymi, a pełnotłuste przetwory- odtłuszczonymi. Unikać należy także potraw smażonych i z dużą zawartością tłuszczu. Ograniczyć powinno się także spożywanie napojów z kofeiną.

Zasięgnij porady dietetyka: Dietetyk Katowice

Podstawą zdrowej diety stanowiącej profilaktykę cellulitu jest utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Sprzyja temu m.in. spożywanie przynajmniej trzech porcji warzyw i dwóch porcji owoców w ciągu dnia. Do jadłospisu należy włączyć także produkty pełnoziarniste, takie jak: kasze (gryczana, jaglana) otręby, brązowy ryż, pieczywo razowe, płatki zbożowe i makarony pełnoziarniste. Warto wprowadzić do diety dobrej jakości oleje roślinne, takie jak np. oliwa z oliwek czy olej lniany, oraz nasiona i orzechy. Należy również zadbać o prawidłowe nawodnienie- w ciągu dnia wskazane jest spożywanie 2-3 litrów płynów na dobę, najlepiej niskozmineralizowanej wody. To, w połączeniu z odpowiednią podażą błonnika pokarmowego, pozwoli uniknąć zaparć, które są czynnikiem predysponującym do wystąpienia cellulitu. Płyny pozwolą także na szybsze usunięcie toksyn z organizmu.   

Aby zachować równowagę kwasowo-zasadową, z diety trzeba wykluczyć produkty kwasotwórcze. Unikać należy czerwonego mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, cukru rafinowanego, kawy, czarnej herbaty, białego pieczywa i ryżu, sera żółtego, czekolady. Niezbędnym elementem w profilaktyce cellulitu jest także zaprzestanie palenia papierosów, ponieważ nikotyna w nich zawarta powoduje niedotlenienie tkanek i powstawanie wolnych rodników. Ograniczyć należy również spożywanie alkoholu.


Profilaktyka cellulitu - aktywność fizyczna

Systematyczne ćwiczenia mają nieoceniony wpływ na zdrowie i wygląd zewnętrzny. W przypadku cellulitu są doskonałą metodą zarówno profilaktyczną, jak i leczniczą. Aktywność fizyczna pobudza spalanie tkanki tłuszczowej, uruchamia pompę mięśniową, poprawia krążenie krwi i limfy oraz dotlenia wszystkie komórki organizmu. To z kolei usprawnia usuwanie toksyn z ustroju, które również przyczyniają się do nasilenia zmian charakterystycznych dla cellulitu. Co więcej, aktywność fizyczna poprawia napięcie mięśni, sprzyja modelowaniu sylwetki oraz utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Zapobiega odkładaniu się tłuszczu w tkankach, który powoduje zaostrzenie objawów lipodystrofii. W profilaktyce cellulitu poleca się przede wszystkim ćwiczenia aerobowe (tlenowe), do których zaliczają się np. jazda na rowerze, nordic walking, pływanie, jogging, jazda na rolkach lub łyżwach, fitness.

 

Profilaktyka cellulitu - pielęgnacja skóry

W profilaktyce cellulitu ogromną rolę odgrywa prawidłowa pielęgnacja ciała, na którą składają się: odpowiednio skomponowane kosmetyki, zabiegi pielęgnacyjne, prawidłowy sposób kąpieli oraz systematyczne nawilżanie skóry.

Kosmetyki antycellulitowe

Działanie kosmetyków mających przeciwdziałać powstawaniu cellulitu lub zmniejszać widoczne jego oznaki powinno być kompleksowe. Najważniejsze zadania, jakie musi spełniać dobry preparat, to: zmniejszanie obrzęków, uszczelnienie naczyń włosowatych, poprawa krążenia krwi i limfy, pobudzenie procesów lipolizy i wzmocnienie włókien kolagenowych. Takie wielopłaszczyznowe działanie uzależnione jest od kompozycji substancji aktywnych wchodzących w skład każdego kosmetyku, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie ekstrakty faktycznie sprzyjają leczeniu i zapobieganiu lipodystrofii.

  • Składniki wykazujące właściwości przeciwobrzękowe: bluszcz pospolity, kasztanowiec zwyczajny, arnika górska, żeń-szeń, bez czarny, skrzyp polny, algi (zielenice i brunatnice), nostrzyk żółty.
  • Składniki uszczelniające naczynia włosowate i poprawiające krążenie: kasztanowiec zwyczajny, miłorząb japoński, bluszcz pospolity, arnika górska, zielona herbata, szałwia lekarska, wąkrotka azjatycka, rumianek pospolity, skrzyp polny, krwawnik.
  • Składniki pobudzające lipolizę: kofeina, L-karnityna, teofilina i teobromina, żeń-szeń, guarana, algi, koleus.  
  • Składniki stymulujące i wzmacniające włókna kolagenowe: retinol, witamina C i E, wąkrotka azjatycka, bluszcz pospolity.

Poszczególne komponenty kosmetyków powinny się uzupełniać i być tak dobrane, aby działały na każdy czynnik sprzyjający powstawaniu lipodystrofii lub zaostrzeniu jej objawów. Jeśli ten warunek nie jest spełniony, preparat nie będzie skuteczny. Badania wykazały, że najwięcej składników aktywnych, a tym samym największą skuteczność w zwalczaniu cellulitu, mają preparaty w postaci serum i koncentratów.   

Zabiegi pielęgnacyjne na cellulit

Do zabiegów skutecznych w profilaktyce i zwalczaniu cellulitu zalicza się przede wszystkim masaż oraz peeling. Masaż można wykonywać samodzielnie z użyciem szorstkiej szczotki lub specjalnej rękawicy wykonanej z trawy morskiej. Po zakończeniu zabiegu zaleca się 20-minutowy odpoczynek w pozycji leżącej z uniesionymi nogami. Z kolei peeling powinno się wykonać 1-2 razy w tygodniu. Można wykorzystać w tym celu np. fusy z kawy, sól morską, cukier lub profesjonalne preparaty do peelingu. Procedury powinny zakończyć się nałożeniem na skórę kosmetyków antycellulitowych, co można zrobić ręcznie lub z wykorzystaniem specjalnych gumowych masażerów. Zabiegi pielęgnacyjne pomagają poprawić mikrokrążenie w skórze i złuszczyć martwy naskórek, co sprawia, że substancje aktywne zawarte w kosmetykach antycellulitowych wchłaniają się znacznie lepiej i docierają w głąb skóry. 

Kąpiele

W zapobieganiu cellulitu bardzo ważne jest unikanie nadmiernego rozgrzewania ciała, dlatego niewskazane jest korzystanie z gorących kąpieli czy pryszniców. Zaleca się natryski z naprzemiennym użyciem ciepłej i zimnej wody, pamiętając o tym, by zawsze kończyć chłodną wodą.

Nawilżanie skóry

Dbałość o prawidłowe nawodnienie organizmu od wewnątrz, jak i od zewnątrz, jest niezbędnym elementem zarówno w leczeniu jak i profilaktyce cellulitu. Skóra nawilżona jest bardziej jędrna, gładka i napięta, dzięki czemu zmiany na powierzchni skóry są mniej widoczne. Poza wypijaniem około 2-3 litrów płynów na dobę, zaleca się stosowanie kosmetyków zawierających składniki o działaniu nawilżającym, takich jak m.in.: kwas hialuronowy, pantenol, sorbitol, glicerol, mocznik czy kwas mlekowy. 

Aby skutecznie zapobiec powstawaniu cellulitu lub wspomóc walkę z już istniejącymi zmianami, wszystkie powyższe metody powinny być stosowane jednocześnie. Tylko takie wielokierunkowe działanie jest w stanie zagwarantować najlepsze efekty oraz pozwala zadbać o wygląd i zdrowie nie tylko skóry, ale i całego organizmu.

Przeczytaj także: Lipoliza iniekcyjna

Ulubione ()